donderdag 24 september 2015

Op het middenpad op een kissie

Wat is de tijd veranderd…... Was vroeger in de tuin werken na schooltijd, iets wat knus en kneuterig was, nu is dat toch even een ander verhaal geworden. Zelfs mij verbazen de ontwikkelingen die ik zie. Dit komt waarschijnlijk omdat ik al een tijdje geen scholier ben.

Als ik naar m’n eigen jeugd als scholier kijk, zo’n 25 jaar geleden; dan dronk je koffie uit zo’n half afgewassen kopje wat in huis niet meer voldeed, uit een mandje wat ‘moeder de vrouw’ kwam brengen, je zat op het middenpad op een emmer of een ‘kissie’ die je ondersteboven zette en had de grootste lol, om daarna weer stevig aan de ‘arbeit’ te gaan. Want stevig dat was het. Er waren nog niet zoveel hulpmiddelen als nu. De oogstbare producten hingen niet op werkhoogte. De ‘oranje wasmanden’ waarin mijn paprika’s werden geoogst, moest ik als scholier zelf naar voren dragen. En dat was een heel eind, kan ik je vertellen, als je mand precies aan het einde van je pad vol was. Aan het einde van de week gaf je je zelfgeschreven briefje aan de baas, hij haalde het geld uit z’n broekzak en je kreeg je ‘verdiende loon’.

Anno 2015 zullen er best nog een aantal bedrijven zijn waar dit zo gaat, maar deze zijn volgens mij van het uitstervende ras. Als ik nu bij mijn huidige werkgever CombiVliet kijk, is dit toch fantastisch geregeld allemaal! Alles wordt netjes geregistreerd, pauze in mooie, schone kantines op een stoel in plaats van een emmer of een ‘kissie’. Schone toiletten. Je kunt zelfs bonussen krijgen als je boven de gestelde norm kan werken. De arbeidsomstandigheden zijn gewoon goed geregeld. Geen zwaar sjouwwerk, niet heel de dag bukken. Gewoon lekker je zakcentje verdienen als scholier. De lol die ze onderling hebben, is gelukkig wel van alle tijden!

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten