donderdag 24 september 2015

Een jungle van tomaten

‘Ik zie door de bomen het bos niet meer met al die soorten tomaten, dat was de veelgehoorde reactie van de bezoekers van Kom in de Kas. Dit betekent in positieve zin, keuze genoeg voor iedereen! Alleen weet je van te voren niet wat je koopt, want de meeste tomaten zijn onherkenbaar als soort.

De ideale wereld voor de mensheid is herkenning. Dus als ik lekkere verse tomatensoep ga maken, ik weet welk soort ik hiervoor het beste kan gebruiken. En wil ik ze als gezonde snack tussendoor ik weet wat ik in de supermarkt moet pakken. Dit voorkomt teleurstellingen.
In het verleden had je deze herkenning met aardappelen. Door de soortnaam, wist je welke je moest hebben voor jouw toepassing. Ging je patat maken, dan moest je bijvoorbeeld de Frieslander nemen. Andere bekenden zijn het Bintje, Roseval, Nicola, etc. Ik denk dat we ze allemaal wel kennen als je oud genoeg bent….. Nu hebben de supermarkten dit systeem inmiddels aardig om zeep geholpen, want er liggen alleen nog zakken met ‘kruimig’ en ‘vastkokend’ en wat er in die zak zit, weet je dus niet meer. Het is een inwisselbaar product geworden. Ik weet niet meer bij welke supermarkt ik m’n potentiele patat kan kopen. De gok weegt niet op tegen het werk om eigen patat te maken. Dus ga ik hiervoor naar de markt die het systeem van namen nog wel hanteren. Het is gewoon prettig dat je weet dat je het juiste soort hebt, zodat succes gegarandeerd is als staat te ploeteren in de keuken.

Dit geldt ook voor tomaten. Je wilt niet 2 uur in de keuken staan en dan tomatensoep hebben die niet lekker is, doordat je net de verkeerde tomaten hebt gekocht. Soep kan door de ‘verkeerde’ tomaten zurig blijven, niet mooi van kleur, geen volle smaak hebben. Dat is natuurlijk zonde van je werk.
Ik weet dat bedrijven bezig zijn met allerlei labelsystemen, echter als ze allemaal hun eigen label eraan hangen, wordt de eenvoud er niet groter op in de jungle van tomaten. Wie weet raad?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten